Google Mapy umožňují lidem procházet a objevovat nová místa – staly se nástrojem, který denně používají miliony lidí po celém světě. V průběhu let bylo do Google Map přidáno více než 200 milionů míst. Stále častěji se mapy používají k vyhledávání místních podniků. Každý měsíc přesměrují mapy do různých podniků své uživatele více než 9 miliardkrát, včetně více než 1 miliardy telefonních hovorů a 3 miliard dotazů na výpočet trasy.
S cílem usnadnit uživatelům hledání míst a společností, velkých i malých – mohou místní průvodci (Local Guides), majitelé podniků a lidé, kteří denně mapy používají, přispět k rozvoji databáze obchodních informací. Google dostává každý den miliony záznamů a komentářů, jako jsou nové profily, recenze, hodnocení hvězdičkami atd. Většina těchto informací je prospěšná a užitečná. Někdy však podvodní obchodníci používají reklamy na místní firmy, aby na nich vydělali peníze. Používají metody jako účtování nákladů za služby, které jsou ve skutečnosti bezplatné či klamou klienty, když předstírají, že jsou skutečným obchodem (vydávají se za existující společnost) s cílem přetáhnout potenciální klienty.
Ačkoliv falešné profily tvoří jen malé procento, jsou internetový podvodníci přítěží více než deset let. Podobný problém existoval již v době, kdy byly firemní reklamy tisknuty a doručovány do poštovních schránek. Google bere tento problém velmi vážně a používá širokou škálu technik k omezení takového zneužívání svých platforem.
Jak řeší Google tyto podvody?
Podvodníci používají mnoho různých způsobů, jak systém překonat a když jsou společností Google odstraněni, změní taktiku a zkoušejí to znovu. Navzdory tomu, že zjednodušovat vytváření profilů pro skutečné podniky je důležité, byla zavedena přísná pravidla pro použití webu. Byly také vytvořeny nástroje, které umožňují uživatelům nahlašovat podezřelé profily.
Google pokračuje v práci na nových a ještě účinnějších metodách, jak manuálních, tak automatizovaných. Společnost se ale zdržuje zveřejňování podrobnějších informací, které by mohly být užitečné protější straně.
V roce 2017 vydal Google zprávu o pokroku v boji proti podvodníkům. Obsahovala mimo jiné výsledky průzkumu prokazující, že méně než 0,5 % vyhledávání vede k falešným reklamám, a způsob ověřování nových uživatelů snížil jejich počet o 70 % ve srovnání se situací v roce 2015. Mezi úspěšné akce, které provedl tým Googlu v roce 2018, patřily:
vymazaných falešných obchodních profilů (více než 90 % těchto profilů bylo odstraněno dříve, než mohl uživatel profil zobrazit)
falešných profilů odstraněno interními systémy Googlu
falešných profilů bylo odstraněno na základě podnětů od uživatelů
uživatelských účtů odstraněno kvůli porušování pravidel – nárůst o 50 % ve srovnání s rokem 2017
Jak můžete pomoci?
V letošním roce byl přidán nový způsob hlášení podezřelých profilů či zacházení s kategoriemi, u nichž došlo k nárůstu pokusů o podvod. Kromě toho společnost Google financuje, z prostředků získaných ze soudních sporů s podvodníky, organizace, které vzdělávají podnikatele a klienty v tom, jak podvody rozpoznat a jak s nimi zacházet. Uživatelé Google Map mohou tuto nezákonnou aktivitu pomoci omezit:
- Seznamte se s podmínkami pro zastupování Vaší firmy na Googlu a používáním webu k tomu, abyste věděli, v jakých situacích byste měli odeslat profil nebo obsah k ověření pravosti.
- Lidé mohou označit jednotlivé obchodní profily, které jsou následně zkontrolovány a pokud se zjistí, že porušují zásady, jsou odstraněny. Prošetřovány jsou také přidružené účty, pokud jsou podezřelé ze širšího zneužití.
- Lidé mohou nahlásit více obchodních profilů najednou prostřednictvím formuláře a zahájit tak proces kontroly.
Mapy používá každý měsíc více než miliarda lidí po celém světě a Google spolupracuje s uživateli v rámci komunity, aby se mapy neustále zlepšovaly. Vždy bude existovat malá skupina lidí, kteří se budou snažit oklamat ostatní, a proto Google prohlašuje, že v této oblasti bude i nadále pracovat.
Zdroj: How we fight fake business profiles on Google Maps